SEKS

Možete li imati seks kada imate infekciju mokraćnih puteva?

Infekcija mokraćnih puteva (IMP) može biti dovoljno bolna da prouzrokuje privremeni gubitak interesovanja za seks. Nakon što se infekcija počne povlačiti, neki se pitaju da li je sigurno ponovo imati seks.

Ljekari obično preporučuju izbjegavanje seksa sve dok se infekcija ne ukloni u potpunosti. To je zato što seks može iritirati mokraćni kanal i može gurnuti bakterije u uretru, pogoršavajući infekciju.

Foto: healthline

Ovaj članak govori o sigurnosti i rizicima seksa kada osoba ima IMP, uključujući informaciju da li je infekcija zarazna i savjetima za očuvanje zdravlja.

Da li je bezbjedno?

Infekcija mokraćnih kanala je bakterijska infekcija. Događaju se kada bakterije – često iz anusa, prljavih ruku ili kože – uđu u uretru i putuju do bešike ili drugih djelova mokraćnih puteva.

Foto: Net Doctor

IMP se ne prenose seksualnim putem i nisu zarazne. To znači da ljudi sa IMP neće prenijeti IMP svom partneru. U većini slučajeva seksualni partneri osobe sa IMP neće trebati liječenje.

Međutim, postoji nekoliko rizika od seksa kada osoba ima IMP.

Kada neko ima IMP, seks može izazvati bol i može iritirati osetljivu uretru. Kod žena, pritisak na unutrašnje zidove vagine takođe može da izvrši pritisak na bešiku, pojačavajući bol zbog Infekcije mokraćnih puteva.

Seks takođe može potisnuti bakterije iz drugih mjesta oko genitalnog područja u uretru. Za mnoge ljude – posebno žene – čest seks je značajan faktor rizika za razvoj IMP. To je zato što seks dok je infekcija i dalje prisutna povećava rizik od unošenja više bakterija u mokraćovod. Ovo može pogoršati infekciju i usporiti zacjeljivanje.

Mit je da je nošenje kondoma ili izbjegavanje penetrativnog seksa u korist oralnog ili ručnog seksa sigurno kada osoba ima IMP. To je zato što se IMP-i ne prenose seksualnim putem, a jedan partner ne širi bakterije na drugog. Umjesto toga, seks povećava rizik od IMP-a unošenjem bakterija u uretru.

Bilo koji genitalni kontakt može uvesti bakterije u uretru, sa ili bez kondoma ili penetracije. Dakle, da bi se rizik minimizirao, ljudi bi trebali izbjegavati sve oblike seksa sve dok simptomi ne nestanu.

Savjeti za bezbjednost

Infekcije mokraćnih puteva su češće kod žena nego kod muškaraca. To je zato što je mokraćni trakt žene kraći od muškog, što bakterijama olakšava put do bešike.

Sedam najčešćih infekcija koje mogu biti prouzrokovane seksom

Pored toga, uretra je bliža anusu, što omogućava bakterijama iz anusa da putuju po mokraćnim putevima, što potencijalno izaziva infekciju.

Penetrativni seks može dodatno povećati te rizike potiskivanjem bakterija u uretru.

Foto: Women’s Health

Ne postoji siguran način za seks sa infekcijom mokraćnih puteva, ali neke jednostavne strategije tokom seksualne aktivnosti mogu umanjiti rizik od budućih IMP-a:

• Urinirajte prije i poslije seksa da biste isprali bakterije.
  • Izbjegavajte seksualne prakse koje mogu da šire bakterije iz anusa u vaginu ili uretru. Osobe koje imaju analni seks treba da koriste kondom i da mijenjaju kondome poslije penetracije u anus i prije penetracije u bilo koji drugi dio tijela.
  • Obrišite se naprijed i nazad nakon mokrenja ili pražnjenja crijeva, jer to može spriječiti širenje bakterija iz anusa.
  • Pijte puno vode da biste pomogli čišćenju mokraćnih puteva. Rizik od IMP je veći kada je osoba dehidrirana.
  • Pitajte doktora o alternativnim metodama kontracepcije. Neki ljudi koji imaju alergiju na kondome, dijafragmu ili druge metode kontracepcije dobijaju česte IMP.
  • Razmislite o uzimanju probiotika. Mali broj kliničkih ispitivanja sugeriše da probiotici mogu spriječiti da opasne bakterije prerastu van kontrole.
  • Operite ruke prije nego što ručno stimulirate partnera. To u potpunosti neće spriječiti IMP, ali može umanjiti rizik od slučajnog unošenja bakterija u uretru.
  • Operite ruke nakon što dodirnete partnerov anus ili druge djelove tijela.
Via Giphy

Neke žene otkrivaju da nagli porast učestalosti seksa, posebno sa novim partnerom, uzrokuje IMP. Ljekari ponekad to nazivaju “cistitisom medenog mjeseca”.

Pokušajte usporiti seksualnu aktivnost nekoliko dana nakon oporavka od IMP-ja. Ako imate seks sa novim partnerom, postepeno povećavajte stopu seksualne aktivnosti, posebno ako postoji istorija ponavljajućih ili teških IMP.

Kada treba posjetiti doktora

Bakterije mogu izazvati infekciju mokraćnih puteva kada uđu u uretru. Klice mogu zaraziti samo uretru ili putovati u bešiku ili bubrege.

Ako se ne liječe, teške IMP mogu ući u krvotok ili druge organe, uzrokujući tešku bolest i čak nadimanje.

Kućni lijekovi ponekad nude privremene olakšice od IPM-a. Lijekovi protiv bolova bez recepta takođe mogu pomoći, ali neće ubiti bakterije ili liječiti osnovnu infekciju. Zato potražite ljekara za simptome IPM-a, koji mogu uključivati:

• bol pri mokrenju
  • intenzivan bol u mokraćnj bešici
  • potreba za mokrenjem, ali ne može se obaviti ili potpuno isprazniti bešiku
  • česti intenzivni nagoni da se koristi kupatilo
  • neprijatan miris mokraće ili krvi u urinu
  • bol ili grčevi u stomaku ili preponama

Kada se IPM širi na bubrege, može da izazove sledeće simptome:

• bol u leđima
  • groznica
  • povraćanje i mučnina
  • drhtanje
  • osjećanje slabosti

Osoba koja se podvrgava IPM liječenju treba da se obrati ljekaru ako:

• se simptomi ne poboljšavaju nakon jednog ili dva dana antibiotika
  • simptomi se iznenada pogoršavaju
  • bol je nepodnošljiv, putuje prema leđima ili spriječava san
  • osoba razvije visoku temperaturu
  • simptomi IPM-a pogoršavaju se nakon seksa

Rezime

IPM obično brzo odlaze sa lečenjem. Međutim, seks može usporiti proces zarastanja, pa čak i izazvati drugu infekciju.

Pitajte doktora koliko dugo da čeka pre odnosa, a zatim pričekajte barem toliko dugo. Ako i dalje postoji bol, pričekajte da bol potpuno nestane pre seksa.