MENSTRUACIJA

14 mogućih razloga zašto vam je menstruacija neredovna

Šta uzrokuje neredovne cikluse?

Vaš menstrualni ciklus se računa od prvog dana vašeg poslednjeg ciklusa do početka vašeg sledećeg ciklusa. Vaša menstruacija se smatra neregularnom ako je duža od 38 dana ili ako traje različito.

Foto: rawpixel.com from Pexels

Nepravilne menstruacije mogu imati nekoliko uzroka, od hormonske neravnoteže do drugih osnovnih stanja, i treba da budu procenjene od strane vašeg ljekara. Evo pregleda mogućih uzroka i njihovih simptoma.

1. Trudnoća

Foto: Pixbay

Trudnoća može prouzrokovati da propustite menstruaciju ili doživite lagano krvarenje. Drugi simptomi rane trudnoće mogu biti:

• Jutarnja mučnina
  • osetljivost na mirise
  • osjetljivost dojki
  • umor

Ako propuštite neki ciklus ili primjetite promjene u menstruaciji i imali ste seks, možete uzeti test trudnoće kod kuće ili se obratiti ljekaru da biste saznali da li ste trudni.

Kako da uočite: razlike-izmedu-pms-a-i-trudnoce

Ako ste trudni i imate oštar bol u karlici ili trbuhu koji traje više od nekoliko minuta, odmah se obratite doktoru kako biste isključili izvanmaterničnu trudnoću ili pobačaj.

2. Hormonalna kontrola rađanja

Foto: Pixabay

Hormonske kontraceptivne pilule i intrauterini uređaji koji sadrže hormone (IUD) mogu izazvati nepravilno krvarenje.

Pilule za kontrolu rađanja mogu izazvati lagano krvarenje između ciklusa i rezultirati mnogo lakšim ciklusima.

IUD može izazvati jaka krvarenja.

3. Dojenje

Prolaktin je hormon koji je odgovoran za proizvodnju majčinog mlijeka. Prolaktin potiskuje vaše reproduktivne hormone što rezultira veoma blagim menstruacijama ili uopšte nema menstruacije dok dojite.

Vaši ciklusi se moraju vratiti ubrzo nakon prestanka dojenja. Čitajte dalje da biste saznali više o efektima dojenja na menstruaciju.

4. Perimenopauza

Perimenopauza je prelazna faza prije ulaska u menopauzu. Obično počinje 40-ih godina, ali se može pojaviti ranije.

Mogu se javiti znakovi i simptomi koji traju od četiri do osam godina, počevši od promjena menstrualnog ciklusa. Fluktuirajući nivoi estrogena tokom ovog vremena mogu da prouzrokuju da vam menstrualni ciklusi postanu duži ili kraći.

Ostali znaci i simptomi perimenopauze uključuju:

• valunge
  • noćno znojenje
  • promjene raspoloženja
  • težak san
  • suvoću vagine

5. Sindrom policističnih jajnika (PCOS)

Neredovni ciklusi su najčešći znak PCOS-a. Ako imate PCOS, možete preskočiti cikluse i onda imati teško krvarenje kada dobijete menstruaciju.

PCOS takođe može da izazove:

• neplodnost
  • prekomjerna dlake lica i tijela
  • mušku ćelavost
  • debljanje ili gojaznost

Pročitajte više o PCOS-u: sindrom-policisticnih-jajnika-uzroci-simptomi-i-lijecenje

6. Problemi sa štitnjačom

Foto: n.n.

Studija iz 2015. pokazala je da je 44% ispitanica sa menstrualnim nepravilnostima imalo i poremećaje štitne žlijezde.

Hipotireoza, ili slaba štitnjača, može uzrokovati duže, teže cikluse i povećane grčeve. Takođe možete iskusiti umor, osjetljivost na hladnoću i povećanje tjelesne težine.

Visoki nivoi hormona štitne žlijezde, koji se vide u hipertireoidizmu, mogu uzrokovati kraće i lakše cikluse. Takođe možete iskusiti:

• iznenadni gubitak težine
  • anksioznost i nervozu
  • preskakanje rada srca

Oticanje na dnu vrata je još jedan čest znak poremećaja štitne žlijezde.

7. Fibroidi (miomi) materice

Fibroidi su mišićni tumori koji se razvijaju u zidu materice. Većina fibroida su nekancerozni i mogu se kretati u veličini od malog kao sjeme jabuke do veličine grejpa.

Foto: gospodarzdravlja

Fibroidi mogu da dovedu do toga da vaš ciklus bude veoma bolan i dovoljno težak da izazove anemiju. Takođe možete iskusiti:

• karlični bol ili pritisak
  • nisku bol u leđima
  • bol u nogama
  • bol tokom seksa

Većina fibroida ne zahtjeva liječenje, a simptomi se mogu kontrolisati ljekovima protiv bolova i dodatkom gvožđa ako se razvije anemija.

Pročitajte sve-sto-trebate-da-znate-o-miomu-na-materici

8. Endometrioza

Endometrioza pogađa jednu od 10 žena reproduktivnog doba. Ovo je stanje u kojem tkivo koje normalno oblaže vašu matericu raste izvan materice.

Endometrioza uzrokuje vrlo bolne, čak i oslabljujuće menstrualne grčeve. Endometrioza takođe izaziva jaka krvarenja, produžene cikluse i krvarenje između menstruacija.

Drugi simptomi mogu biti:

• gastrointestinalni bol
  • bolna utroba
  • bol za vrijeme i poslije odnosa
  • neplodnost

Eksploratorna hirurgija je jedini način dijagnosticiranja endometrioze. Trenutno ne postoji lijek za ovo stanje, ali simptomi se mogu kontrolisati ljekovima ili hormonskom terapijom.

9. Gojaznost

Foto: rawpixel.com from Pexels

Poznato je da gojaznost izaziva menstrualne nepravilnosti. Istraživanja pokazuju da prekomjerna težina utiče na nivo hormona i insulina, što može da utiče na vaš menstrualni ciklus.

Brzo dobijanje na težini takođe može da izazove menstrualne nepravilnosti. Povećanje tjelesne težine i neredovni ciklusi su uobičajeni znaci PCOS-a i hipotiroidizma, i trebalo bi da budu procjenjeni od strane vašeg ljekara.

10. Ekstremni gubitak težine i poremećaji u ishrani

Pretjeran ili brz gubitak težine može uzrokovati prekid vašeg ciklusa. Ne konzumiranje dovoljno kalorija može ometati proizvodnju hormona potrebnih za ovulaciju.

Smatrate se premršavim ako imate indeks tjelesne mase manji od 18,5. Uz zaustavljene menstruacije, može se javiti i umor, glavobolja i gubitak kose.

Obratite se svom ljekaru ako:

• ste premršavi
  • izgubili ste puno kilograma bez pokušavanja
  • imate poremećaj u ishrani

11. Prekomjerno vježbanje

Pokazalo se da intenzivno ili prekomjerno vježbanje ometa hormone odgovorne za menstruaciju.

Sportistkinje i žene koje učestvuju u intenzivnoj obuci i fizičkim aktivnostima, kao što su baletski plesači, često razvijaju amenoreju, koja je propuštanje ili zaustavljanje menstruacije.

Smanjenje treninga i povećanje broja kalorija može da vam pomogne da vratite menstruaciju.

12. Stres

Istraživanja pokazuju da stres može ometati vaš menstrualni ciklus prijevremenim ometanjem dijela mozga koji kontrolira hormone koji regulišu vaš ciklus. Vaši ciklusi se trebaju vratiti u normalu nakon što se vaš stres smanji.

13. Ljekovi

Neki ljekovi mogu ometati menstrualni ciklus, uključujući:

• hormonsku terapiju
  • ljekovi za krvni pritisak
  • ljekovi za štitaste žlijezde
  • ljekovi za epilepsiju
  • antidepresivi
  • ljekovi za hemoterapiju
  • aspirin i ibuprofen

Razgovarajte sa svojim ljekarom o promjeni ljekova.

14. Rak grlića materice i endometrija

Rak grlića materice i endometrija može izazvati promjene u menstrualnom ciklusu, zajedno sa krvarenjem između ciklusa ili teških menstruacija. Krvarenje tokom ili nakon odnosa i neuobičajeni iscjedak su drugi znakovi i simptomi ovih karcinoma.

Zapamtite da su ovi simptomi češće uzrokovani drugim problemima. Razgovarajte sa svojim doktorom ako ste zabrinuti.

Kada da pozovete svog zdravstvenog radnika

Foto: medical news today

Postoji nekoliko mogućih uzroka neredovnih ciklusa, od kojih mnogi zahtijevaju medicinski tretman. Zakažite sastanak sa ljekarom ako:

• ciklusi prestaju više od tri mjeseca a niste trudni
  • ciklusi iznenada postaju neregularni
  • imate menstruaciju koja traje duže od 7 dana
  • potrebno vam je više od jednog uloška ili tampona svakih sat ili dva
  • tokom ciklusa nastaje jak bol
  • vaši ciklusi su kraći od 21 dan ili duži od 35 dana
  • doživljavate lagano krvarenje između ciklusa
  • imate druge simptome, kao što je neuobičajene iscjedke ili groznicu

Vaš doktor će vas pitati za vašu medicinsku istoriju i htjeće da zna:

• bilo koji stres ili emocionalne probleme koje doživljavate
  • bilo kakve promjene u težini
  • tvoju seksualnu istoriju
  • koliko vježbate

Medicinski testovi se mogu koristiti i za dijagnosticiranje uzroka nepravilnog krvarenja, uključujući:

• karlični pregled
  • analiza krvi
  • ultrazvuk abdomena
  • karlični i transvaginalni ultrazvuk
  • CT scan
  • MRI

Tretmani

Liječenje zavisi od toga šta uzrokuje neredovne cikluse i može zahtijevati liječenje osnovnog zdravstvenog stanja. Vaš ljekar može preporučiti jedan ili više sljedećih tretmana:

• Oralnu kontracepciju
  • hormonske IUD-ova
  • ljekove za štitnu žlijezdu
  • metformin
  • gubitak težine ili povećanje težine
  • vježbe
  • suplementi vitamina D

Tehnike smanjenja stresa mogu takođe pomoći, uključujući:

• iogu
  • meditaciju
  • duboko disanje
  • smanjenje rada i druge zahtjeve

Kako pratiti ciklus

Praćenje vašeg ciklusa je dobra ideja čak i kada je ciklus redovan. Možete pratiti menstruaciju na kalendaru ili u bilježnici ili koristiti jednu od mnogih dostupnih aplikacija za praćenje ciklusa: najbolje-aplikacije-za-pracenje-menstrualnog-ciklusa

Započnite praćenje menstruacije označavanjem prvog dana ciklusa u kalendaru. Za nekoliko mjeseci ćete početi da vidite da li su vaši ciklusi redovni ili različiti svakog mjeseca.

Pratite sljedeće:

• Simptome PMS-a, kao što su glavobolja, grčevi, nadutost, osjetljivost grudi i raspoloženja
  • kada počinje krvarenje i da li je ili nije bilo ranije ili kasnije
  • koliko je bilo vaše krvarenje, uključujući i broj uložaka ili tampona koje ste koristili
  • simptome tokom ciklusa, kao što su grčevi, bol u leđima i drugi simptomi i koliko su bili loši
  • koliko dugo je trajao vaš period i da li je bio duži ili kraći od vašeg poslednjeg ciklusi

Zaključak

Nepravilni ciklusi mogu biti uzrokovani brojnim stvarima, od kojih su neke ozbiljne. Vaš ljekar vam može pomoći da utvrdite uzrok i pomognete da se vaš ciklus vrati na pravi put. Jedenje uravnotežene ishrane, redovno vježbanje i izbegavanje stresa takođe može pomoći.