SEKS

Sedam najčešćih infekcija koje mogu biti prouzrokovane seksom

• Siguran seks važan je dio zaštite vašeg reproduktivnog zdravlja
  • Važno je znati koje infekcije možete dobiti i kako ih liječiti
  • Ovdje su savjeti stručnjaka o najčešćim infekcijama na koje treba obratiti pažnju
Foto: iStock

Praktikovanje sigurnog seksa važan je dio zaštite vašeg reproduktivnog zdravlja i zaštite od neprijatnih infekcija. Iako je većina ljudi svjesna da se možete zaraziti polno prenosivom bolešću (PPB) poput hlamidije i gonoreje putem seksa, zapravo postoji još nekoliko infekcija koje se mogu dovesti u vezu sa seksualnom aktivnošću.

Hlamidija je vrlo uobičajena infekcija, ali može imati ozbiljne posledice.

Foto: Shutterstock

Hlamidija je najčešće dijagnostikovana PPB u Sjedinjenim Državama. Centri za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) procjenjuju da svake godine postoji oko 1,7 miliona novih slučajeva.

Simptomi klamidije uključuju abnormalni vaginalni iscjedak i osjećaj svrbeža ili peckanja. Međutim, neki ljudi uopšte ne doživljavaju nikakve simptome.

Trudnice takođe mogu prenijeti klamidiju svojoj bebi tokom porođaja, što može dovesti do sljepila i upale pluća kod djeteta.

HPV je takođe veoma čest i može da dovede do raka.

Humani papiloma virus, ili HPV, je seksualno prenosivi virus koji može dovesti do raka kod oba pola.

Prema CDC-u, postoji preko 40 različitih vrsta HPV-a. HPV tipovi 16 i 18 odgovorni su za oko 66% karcinoma grlića materice u SAD-u, dok HPV tipovi 6 i 11 predstavljaju oko 90% genitalnih bradavica. Iako mnogi ljudi zaraženi HPV-om ne pokazuju nikakve simptome, virus često dovodi do krvavih, povišenih bradavica na koži penisa, vagine ili anusa.

Prema kliničkoj klinici Cleveland, većina seksualno aktivnih ljudi su zapravo nosioci virusa.

Saznajte sve o polno prenosivim bolestima

Zbog toga je važno da žene sa grlićem materice rade godišnji Pap-a bris kako bi otkrili abnormalne ćelije, što može ukazivati na povišen rizik od razvoja karcinoma grlića materice u budućnosti.

Čak i ako nemate grlić materice, možda biste želeli da razmislite o tome da nabavite vakcinu protiv HPV-a jer može prouzrokovati razne karcinome kod ljudi oba pola.

Gonoreja može izazvati gorući iscjedak i neplodnost.

Foto: Shutterstock

Gonoreja je druga najčešća PPB u SAD-u. To je takođe glavni uzrok zapaljenske bolesti karlice, koji može dovesti do neplodnosti i hroničnog bola u karlici. Najčešći simptom je upala sluznice grlića maternice ili penisa, što dovodi do jasnog pražnjenja. Većina ljudi takođe prijavljuje peckanje tokom seksa ili gorući iscjedak koji izlazi iz vrha penisa.

CDC je izvijestio da se u 2017. godini 50% prijavljenih slučajeva gonoreje u SAD-u dogodilo u samo 70 oblasti. Stope zaraze najviše su kod ljudi od 15 do 29 godina.

Sifilis je potencijalno smrtonosna infekcija koja može proći neopaženo decenijama

Foto: Shutterstock

Sifilis je PPB koja može trajati godinama da ne izazove simptome, ali potencijalno je smrtonosna.

Prema Nacionalnoj zdravstvenoj službi (NHS) rani simptomi sifilisa obično se pokazuju oko dvije ili tri nedelje nakon infekcije. Obično uključuju jedan ili više bezbolnih genitalnih čireva.

Kako infekcija napreduje, osoba može primjetiti mrljasto crveni osip, bijele fleke u ustima ili simptome nalik gripu. Na kraju, neliječen sifilis može prouzrokovati meningitis, moždani udar, demenciju, probleme sa srcem i gubitak mosta nosa.

Nažalost, neliječen sifilis kod trudnica stečen tokom četiri godine prije porođaja može dovesti do infekcije ploda u čak 80% slučajeva, navodi CDC. Takođe može rezultirati smrću novorođenčadi u do 40% slučajeva.

Trihomonijaza je izazvana parazitom i može potrajati do mjesec dana da prouzrokuje simptome.

Foto: Flo

Trichomoniasis uzrokuje mikroskopski parazit zvan Trichomonas vaginalis. Može prouzrokovati tanke, snažne mirise vagine, upalu oko vagine, svrabež bedara i bol tokom prolaska urina.

Fizički pregled vagine nekoga ko boluje od trihomonijaze može otkriti upalu grlića materice i žute obloge na grliću materice. Simptome je teže uočiti kod muškaraca, mada bi pregled mogao otkriti bolove ili pražnjenje oko vrha penisa. Ako se ne liječi, ova PPB može rezultirati neplodnošću, rakom prostate i rakom grlića materice.

Prema NHS-u, parazit se obično širi nezaštićenim seksom ili dijeljenjem seksualnih igračaka. Međutim, ne možete se uhvatiti trihomonijaze ljubljenjem, deljenjem hrane, oralnim seksom ili analnim seksom.

Vaginitis se ne pojavljuje uvek zbog seksa, ali nezaštićen seks može učiniti da ste predisponirani za njega.

Foto: gettyimages

Vaginitis je upala vagine koja može izazvati crvenilo, svrab, oticanje ili bol. Prema kliničkoj klinici Maio, bakterijska vaginoza, bakterijske infekcije i trihomonijaza su zapravo sve vrste vaginitisa.

Vaginitis se može pojaviti usljed promena normalnog pH vagine koji remete tipičnu ravnotežu vaginalnih bakterija. Simptomi mogu uključivati vaginalni iscjedak, miris ili opštu nelagodu.

Klinika Maio je takođe upozorila da vaginitis takođe može porasti nakon što osoba doživi pad nivoa estrogena u vezi sa menopauzom.

Nongonokokni uretritis je infekcija koju mogu izazvati druge PPB.

Foto: Shutterstock

Nongonokokni uretritis je upala uretre. Zove se “negonokokna”, jer nije uzrokovana infekcijom gonorejom. Prema Američkom udruženju za seksualno zdravlje, negonokokni uretritis najčešće uzrokuje hlamidiju. Put izlaganja je obično seksualni, ali negonokokni uretritis takođe može biti prouzrokovan povredama za vrijeme postavljanja katetera ili stiskanjem uretre.

Najčešći simptom je peckanje kod mokrenja ili jasan iscjedak. Mali broj ljudi takođe može doživeti reaktivni artritis, a to je bol u zglobovima nogu prouzrokovan reakcijom na infekciju.

Izvor: insider.com

One thought on “Sedam najčešćih infekcija koje mogu biti prouzrokovane seksom