MENSTRUACIJA

Normalna dužina menstrualnog ciklusa i faktori koji utiču na nju

Menstruacija, ili ciklus, nastaje kada sluznica materice izlazi iz tijela kroz vaginu. Trajanje nečijeg ciklusa može varirati.

Međutim, generalno, menstruacija će trajati oko 4–8 dana.

Ovaj članak će govoriti o prosječnom trajanju tipične menstruacije i pojasniti nekoliko faktora koji mogu uticati na nju. Takođe pruža neke informacije o menstrualnom ciklusu uopšte.

Menstrualni ciklus po fazama

Foto: nicolejardim.com/

Menstrualni ciklus se odnosi na nekoliko hormonskih promjena koje se događaju kada se žensko tijelo priprema za trudnoću.

Potpuni menstrualni ciklus počinje prvog dana menstruacije, a završava se dan prije narednog ciklusa.

Tipičan ciklus traje oko 4–8 dana. Međutim, puni ciklus obično traje 25-30 dana.

Via Giphy

Ciklusi koji traju manje od 21 dana nazivaju se „polimeorejom“.

Tipični menstrualni ciklus sastoji se od sljedećih faza:

Dan 1-5: Na jajnicima se razvijaju folikuli koji sadrže jaje. Tada dolazi do krvarenja.
6-8 dan: nivo estrogena raste, što uzrokuje zadebljanje sluznice materice. 8. dan je obično kad krvarenje prestane.
14. dan: Nivo estrogena raste, zbog čega folikul oslobađa jaje. To se naziva ovulacija.
15–24. dan: nivo progesterona raste, još više zadebljavajući sluznicu materice.
Dana 25–28. dan: Nivo estrogena i progesterona opada. Neoplođeno jaje će napustiti tijelo i ciklus će početi iznova.

Saznajte više o fazama menstrualnog ciklusa.

Efekti

Foto: liveuttarpradesh

Neki ljudi dožive predmenstrualni sindrom (PMS) blizu početka menstrualnog ciklusa.

Simptomi PMS-a obično počinju nekoliko dana do dvije nedjelje prije nego što se menstruacija započne i završavaju se onda kada se sam ciklus završi.

Neki simptomi PMS-a uključuju:

• nadimanje
  • grčevi
  • razdražljivost
  • umor
  • promjene u apetitu
  • depresija
  • promjene raspoloženja
  • promjene u kretanju crijeva

Šta može uticati na dužinu ciklusa?

Clue

Nekoliko mogućih faktora može uticati na trajanje menstruacije. Oni uključuju:

• Starosnu dob: Prema podacima Kancelarije za zdravlje zena, nekoliko godina nakon prve menstruacije, ciklus može biti duži od 38 dana. Kako osoba dostigne srednju dob, možda će početi da doživljava neredovne cikluse kako se približava menopauza.
  • Težinu tijela: Prema nekim istraživanjima, tjelesna težina može uticati na menstrualnu funkciju neke osobe.
  • Određene ljekove: Neke vrste kontrole rađanja mogu uticati na obrazac krvarenja osobe.

Da li ste znali da ibuprofen može smanjiti menstrualni protok?

Uzroci dugih menstruacija

Određeni faktori i uslovi mogu da prouzrokuju da ciklus traje duže nego inače. Donji podnaslovi detaljnije opisuju ove faktore.

Intrauterini uređaji

Neke žene mogu doživjeti neredovno krvarenje ili tačkasto krvarenje već nekoliko mjeseci nakon što dobiju nehormonalne ili hormonske intrauterine uređaje (IUD).

Krvarenja bi se trebala vratiti u normalu, smanjiti ili potpuno prestati nakon što se tijelo prilagodi novom IUD-u.

Perimenopauza

Foto: Oprah.com

Perimenopauza, zbog koje nivo hormona varira, nastaje kada tijelo počne da prelazi u menopauzu. Žene dostižu menopauzu otprilike godinu dana nakon poslednje menstruacije.

Perimenopauza može da izazove anovulaciju, koja nastaje kada jajnici ne ispuštaju jaje.

Prisustvo zrelog jajeta podstiče proizvodnju progesterona, koji pomaže u regulisanju menstruacije. Međutim, nedostatak progesterona može dovesti do obilnih krvarenja.

Dijagnoza

Ovo su prvi simptomi menopauze

Nijedan pojedinačni test ne može utvrditi da li je osoba ušla u perimenopauzu ili ne.

Ljekar može da potvrdi perimenopauzu pregledajući medicinsku istoriju i trenutne simptome.

Neki ljekari mogu da nalože krvne pretrage kako bi proverili nivo hormona kod žena i isključili druga zdravstvena stanja koja mogu biti uzrok dužih ciklusa.

Liječenje

Perimenopauza se javlja prirodnim tokom prelaska ženskog tijela u menopauzu.

Ljekar može da preporuči određene tretmane koji mogu pomoći ženi da olakša simptome. Na primer, hormonska kontrola rađanja može da pomogne u ublažavanju valunga i neredovnih menstruacija.

Redovno vježbanje, jedenje uravnotežene ishrane i spavanje svake noći takođe mogu pomoći lakšoj tranziciji.

Zapaljenska bolest karlice
Foto: bebo.club

Pelvična inflamatorna bolest (PID) odnosi se na infekciju ženskih produktivnih organa.

Ljudi mogu dobiti PID od:

• neliječene seksualno prenosive infekcije
  • IUDs
  • korišćenja ženskih higijenskih proizvoda, kao što su ispiranja

PID može da izazove:

• obilno krvarenje
  • krvarenje između ciklusa
  • neobičan vaginalni iscjedak
  • bol u donjem trbuhu
  • groznicu
Dijagnoza

Ljekar može dijagnostifikovati PID tako što će pregledati anamnezu osobe, izvršiti karlični pregled i analizirati bilo koji vaginalni iscjedak.

Liječenje

Ljekari mogu da liječe PID korišćenjem antibiotika.

Simptomi se mogu otkloniti ubrzo nakon početka liječenja antibioticima. Međutim, čak i ako je to slučaj, ljudi bi uvek trebali da završe kurs antibiotika.

Ovo osigurava da se infekcija izliječi i pomaže u spriječavanju ponovne infekcije.

Endometrioza

Foto: Getty Images

Endometrioza je zdravstveno stanje koje se javlja kada tkivo koje postavlja matericu raste izvan materice. Uobičajena područja uključuju jajnike i jajovode.

Ovo stanje može trajati duže nego inače. Takođe može da izazove intenzivne menstrualne grčeve i bolove u leđima.

Dijagnoza

Ljekar može dijagnostikovati endometriozu obavljanjem laparoskopije. Tokom ovog postupka, oni će pomoću kamere – ubačene u karlicu kroz mali rez u blizini trbuha – pregledati karlične organe.

Konkretno, tražiće ciste, ožiljke ili abnormalne naslage tkiva iza materice.

Ljekari takođe mogu da koriste ultrazvučne pretrage kako bi pronašli ciste endometrioze koje su možda propuštili tokom pregleda karlice.

Liječenje

Trenutno ne postoji lijek za endometriozu. Tretmani su fokusirani na ublažavanje bolova i rješavanje problema plodnosti.

Tretmani za endometriozu variraju u zavisnosti od starosti osobe, zdravstvenog stanja i težine stanja.

Neke mogućnosti liječenja endometrioze uključuju:

• ljekove protiv bolova bez recepta ili na recept
  • hormonsku terapiju
  • hirurško uklanjanje ciste

Vodič kroz menstrualni ciklus: objašnjenja svake faze

Uzroci kratkih ciklusa

Sledeći odjeljci će raspravljati o nekim faktorima i uslovima koji mogu prouzrokovati da vremenski ciklus bude kraći nego inače.

Hormonska kontrola rađanja

Foto: Bedsider

Hormonska kontrola rađanja sadrži hormone, uključujući estrogen i progestin, koji mogu ili zadebljati sluznicu koja grli cerviks ili sprečiti ovulaciju.

Žene koje započnu novu vrstu hormonske kontrole rađanja mogu imati neredovne cikluse.

Međutim, one mogu primjetiti da im ciklusi vremenom postaju lakši. Osobe sa IUD-om mogu potpuno prestati da imaju menstruacije.

Dijagnoza

Kada žena započne novi oblik hormonske kontrole rađanja, lekar će razgovarati o mogućim nuspojavama i šta treba očekivati.

Žena može razgovarati sa svojim ljekarom o svim novim ili pogoršavajućim simptomima koje doživi tokom korišćenja hormonske kontrole rađanja.

Ljekar može da uradi fizički pregled ili da izvrši krvne testove kako bi isključio ostala osnovna medicinska stanja.

Foto: the scientist magazine

Ljekar može da preporuči alternativnu vrstu kontrole rađanja koja može pomoći u riješavanju simptoma.

Na primjer, ako osoba ima IUD, a radije bi da ima redovne cikluse, ljekar može da preporuči prelazak na hormonske kontracepcijske pilule.

Sindrom policističnih ovarijuma

Sindrom policističnih jajnika (PCOS) je uobičajeno zdravstveno stanje koje pogađa do 5 miliona ljudi u Sjedinjenim Državama, pokazali su Centri za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC).

PCOS nastaje kada se na jajnicima razviju vrećice sa ispunjenom tečnošću. Tačan uzrok ostaje nepoznat, ali ljudi sa PCOS imaju tendenciju da imaju visok nivo insulina i muških hormona zvanih androgeni.

Androgeni mogu spriječiti ovulaciju, što može izazvati neredovne cikluse.

Osobe sa PCOS mogu imati kraće menstruacije nego inače, ili će im uopšte nedostajati menstruacije.

Neki drugi simptomi PCOS-a uključuju:

• višak dlaka na licu i telu
  • bubuljice
  • gubitak kose
  • neočekivano povećanje kilograma
Foto: DR. SHERRY ROSS
Dijagnoza

Ljekari mogu da dijagnostikuju PCOS korišćenjem krvnih pretraga.

Pomoću ovih testova provjeravaju nivo hormona u čoveku. Žene koje imaju visok nivo androgena mogu imati PCOS.

Takođe mogu da urade karlični pregled ili ultrazvuk da provjere da li postoje znaci endometrioze.

Liječenje

Tretmani za PCOS primarno se fokusiraju na ublažavanje simptoma i liječenje.

Hormonska kontrola rađanja i ljekovi koji blokiraju androgene mogu pomoći u smanjenju akni i regulisanju menstrualnog ciklusa.

Dostizanje umjerene tjelesne težine i jedenje uravnotežene ishrane može pomoći u regulisanju nivoa insulina.

14 mogućih razloga zašto vam je menstruacija neredovna

Kada treba potražiti doktora

Osoba treba da se obrati ljekaru ako primjeti neke značajne promjene u njihovom menstrualnom ciklusu.

Neki drugi razlozi da se obratite ljekaru uključuju:

• jake trbušne grčeve
  • krvarenje koje traje duže od 8 dana
  • krvarenje ili kravave mrlje između ciklusa
  • neobičan vaginalni iscjedak
  • groznicu

Rezime

Foto: DR. SHERRY ROSS

Menstruacija se obično javlja jednom u 28 dana, a krvarenje traje oko 4 do 8 dana.

Mnogi faktori mogu uticati na dužinu menstruacije. Oni uključuju:

• starost
  • nivo hormona
  • tjelesnu težinu
  • dijetu
  • ljekove

Osoba treba da se obrati ljekaru ako primjeti neke značajne promjene u učestalosti ili trajanju menstruacije.

Izvor:medicalnewstoday.com

2 thoughts on “Normalna dužina menstrualnog ciklusa i faktori koji utiču na nju