MENOPAUZA

Vodič kroz perimenopauzu: simptomi, uzroci, dijagnoza i liječenje

Tokom perimenopauze možete osjetiti brojne simptome, uključujući promjene u menstrualnom obrascu. Perimenopauza traje oko pet do 10 godina i javlja se neposredno prije menopauze (koja nastupa kada više nema menstruaciju najmanje godinu dana) .

Foto: Savannah Age Managment

Ovaj stadijum, koji obično pogađa žene tokom kasnih 40-ih, prouzrokovan je prirodnim padom hormona estrogena. Važno je, međutim, da se konsultujete sa ljekarom zbog ovih simptoma jer medicinske bolesti poput bolesti štitne žlijezde, dijabetesa tipa 2 i raka endometrija mogu da daju slične efekte.

Hormonske promjene se dešavaju postepeno i, iako ne možete da zaustavite perimenopauzu, možete da smanjite neke njene nelagodne efekte.

Simptomi

Prosječna starost u kojoj menopauza nastupa kreće se od 48. do 58. godine života, a većina žena perimenopauzu doživljava u svojim 40-im i ranim 50-ima. Simptomi mogu biti različiti, a neke žene su možda sklonije nekim od efekata od drugih.

Uobičajeni simptomi perimenopauze uključuju:

Promjene menstruacije
Foto: momjunction

Promjene u vašem uobičajenom menstrualnom obrascu su jedan od najuočljivijih znakova perimenopauze. Možda imate nepravilno krvarenje, povremeno lagano krvarenje koje nema obrazac ili promjene simptoma PMS-a.

Iako se češće doživljavaju blaže menstruacije ili njen izostanak, tokom godina perimenopauze može doći i do povećane učestalosti i / ili krvarenja.

Napadi vrućine i noćno znojenje

Valunzi se mogu pojaviti u bilo koje vrijeme, bez obzira na temperaturu u vašem okruženju. Nekim ženama je takođe češće toplije i sklone su znojenju tokom perimenopauze. Noćno se znojenje, se kao što mu i ime kaže, obično javlja noću i može biti toliko intenzivno da i vas i vaše čaršave ostavi mokrim. Ove dvije promjene u načinu života mogu umanjiti rizik od valunga.

Vježbanje takođe olakšava napade vrućine u menopauzi.

Promjene raspoloženja
Foto: webmd

Tokom perimenopauze može vas iznenaditi osjećaj depresije, anksioznosti, razdražljivosti ili promjene raspoloženja, posebno ako ste obično emocionalno stabilni. Evo nekih načina za smanjenje stresa.

Vaginalna suvoća

Možete osjećati bol ili nelagodu tokom polnog odnosa, a može vam se javiti suvoća vagine, osjetljivija vaginalna koža ili čak krvarenje tokom dana ili više nakon seksa.

Problemi sa spavanjem

Noćno znojenje, valnuzi i anksioznost mogu doprinjeti problemima sa spavanjem. Poteškoće sa spavanjem zauzvrat mogu pogoršati promjene raspoloženja.

Promjene težine
Foto: yunmai on Unsplash

Tokom perimenopauze, žene često doživavljavaju lagano do umjereno debljanje i skloni su povećanju masti oko područja struka. Ovo su najbolji načini za gubitak težine tokom menopauze.

Evo kako da izgubite višak kilograma i da ga ne povratite

Urinarni problemi

Urinarni problemi uobičajeni u perimenopauzi uključuju infekcije mokraćnih puteva (IUP) i smanjenu kontrolu mokraćnog mjehura ili urinarnu inkontinenciju. Možete „procuriti“ dok se smijete, vježbate ili dugo držite urin.

Manji seksualni nagon

Mnoge žene imaju manje interesovanja za seks tokom godina perimenopauze, a to može biti mučno I za žene i za njihove partnere.

Promjene kože

Žene mogu primjetiti suvoću kože ili promkenu elastičnosti kože zbog čega koža može biti “vlažna” ili starija.

Problemi sa kosom
Foto: Pexels

Možete izgubiti kosu, što rezultira stanjivanjem kose na glavi. Evo kako da sprijecite opadanje kose. Takođe možete dobiti više dlaka na licu zbog promjene hormona.

Ovo je naš najčitaniji članak: šta da jedete i šta da izbjegavate tokom menopaze

Uzroci

Simptomi menopauze su uzrokovani hormonskim promjenama. Tokom perimenopauze, tjelesna proizvodnja hormona estrogena postepeno opada

Tokom reproduktivnih godina, žene proizvode nekoliko različitih estrogenih hormona. Ovi hormoni pomažu u regulisanju ženskog menstrualnog ciklusa i olakšavaju trudnoću dejstvom složenih mehanizama povratnih informacija.

Uloga estrogena prije perimenopauze

Smanjeni estrogen uzrokuje mnoge efekte koji se javljaju tokom perimenopauze. Ovulacija (jajnici koji oslobađaju jaje) prestaje i žena više ne može zatrudnjeti.

Procesi koji obično prate ovulaciju, poput mjesečne proizvodnje sluznice maternice, takođe opadaju tokom perimenopauze. Postepeno prestaje i menstruacija, koja predstavlja otpuštanje sluznice maternice kada žena ne zatrudni.

Pročitajte još i da li je trudnoća moguća nakon menopauze

Efekti niskog estrogena

Foto: macronews.com

Smanjeni estrogen tokom perimenopauze može dovesti do drugih simptoma pored menstrualnih nepravilnosti, kao što su suvoća vagine, raspoloženje, problemi sa kosom, valunzi i preraspodjela težine.

Estrogen pomaže lubrikaciju vagine, što pospješuje oplodnju jajeta spermom. Estrogen takođe pomaže u regulisanju raspoloženja, a tijelo se mora prilagoditi kada estrogeni utiču na promjene raspoloženja tokom perimenopauze.

Postoji nekoliko asimptomatskih (ne uzrokuju očigledne simptome) fizičkih efekata koji počinju tokom perimenopauze i nastavljaju se posle menopauze. Estrogen pomaže u održavanju zdravlja kostiju i zdravlja srca kod žena.

Oštećene kosti, predispozicija za osteoporozu i povećan rizik od srčanih bolesti mogu se polako razvijati kada estrogen padne tokom perimenopauze.

Estrogen i vitamin D mogu zaštiti metaboličko zdravlje poslije menopauze

Uticaji na zdravlje simptoma perimenopauze

Foto: grupohpa

Mnogi simptomi koji se pojave tokom perimenopauze imaju višestruke uzroke, a smanjeni estrogen može da ih pogorša. Na primjer, urinarna inkontinencija može se pojaviti zbog niza zdravstvenih problema, a promjene koje nastaju perimenopauzom pogoršavaju ih.

Depresija, nesanica i debljanje su sve češći u porastu starosne dobi, a perimenopauza ih može pogoršati.

Indukovana menopauza

Iz zdravstvenih razloga, neke žene ne dožive prirodnu perimenopauzu. Ako imate totalnu histerektomiju trbuha, a oba su vam jajovodi i jajnici uklonjeni, možete očekivati da ćete doživjeti hiruršku menopauzu (koja se takođe naziva indukovana menopauza).

Postoje i drugi uzroci indukovane menopauze, uključujući hemoterapiju karličnog djela.

Simptomi menopauze mogu biti poprilično intenzivni za žene koje su pretrpjele indukovanu menopauzu, a mnoge žene nakon ovih procedura moraju da koriste hormonsku zamjenu.

Dijagnoza

Foto: DR. SHERRY ROSS

Obično se perimenopauza dijagnostikuje na osnovu vaše anamneze, fizičkog pregleda i vjerovatno dijagnostičkog ispitivanja.

Često žene traže ljekarsku pomoć za jače efekte perimenopauze. Na primjer, neredovni ciklusi obično izazivaju zabrinutost. Slično tome, promjene raspoloženja, napadi vrućine i IUT često zahtjevaju posjetu ljekaru. Sva ova pitanja mogu biti prouzrokovana perimenopauzalnim hormonskim promjenama, ali mogu biti prouzrokovane i medicinskim bolestima.

Na primjer, nenormalno krvarenje može biti znak fibroida materice ili disfunkcije hipofize, čak i tokom godina perimenopauze. Možda će vaš ljekar morati da isključi druge uzroke vaših simptoma, koji takođe mogu uključivati infekcije ili tumore.

Uobičajeni dijagnostički testovi

Pregled karlice: Tokom pregleda karlice, vaš ljekar će pregledati grlić materice (porođajni kanal), a može da ispita i donji dio materice. Ovaj test može pomoći vašem ljekaru da procjeni da li imate fibroide, tumor ili infektivne lezije.

Pap-a test: Pap-a test može vam pomoći u prepoznavanju pre-kanceroznih lezija grlića materice. To je relativno brz test, tokom koga vaš ljekar struže unutrašnje obloge vašeg grlića materice kako bi prikupio uzorak ćelija koji se mogu pregledati pod mikroskopom.

Slikovni testovi: Ako postoji zabrinutost da biste mogli imati rast ili abnormalnost vašeg grlića materice, materice, jajnika ili bešike, možda će vam trebati test snimanja, kao što je kompjuterizovana tomografija (CT) ili ultrazvuk.

Biopsija: Biopsija je uzorak tkiva koji se može pregledati pod mikroskopom. To uključuje invazivniji postupak od PAP-a testa i može se voditi abnormalnostima koje su uočene na slikama.

Možda će vam trebati testiranje i liječenje za skrivene zdravstvene probleme perimenopauze, poput osteoporoze i hipertenzije, čak i ako nemate simptome.

Liječenje

Foto: Unsplash

Većina žena ne treba da uzima ljekove za ublažavanje perimenopauzalnih efekata. Često promjena životnog stila  može imati veliki uticaj na simptome. Kod nekih žena simptomi su posebno mučni i hormonska nadomjesna terapija (HRT) može biti od pomoći. U drugim slučajevima, simptomatski tretman usmjeren na kontrolu specifičnih efekata, kao što su depresija, anksioznost ili gubitak kose, je najbolje rješenje.

Promjena životnih stilova

Preduzimanje praktičnih koraka za povećanje vaše udobnosti možda je sve što vam treba. Ovo je naročito tačno ako su vaši simptomi blagi i povremeni. Možda ne želite da uzimate svakodnevni lijek za problem koji vas muči samo jednom u nekoliko nedjelja.

Slojevito oblačenje, ispijanje hladnih napitaka (držite se zdravih, poput vode ili pravog voćnog soka) i korišćenje ventilatora može vas ohladiti. Vježbanje može pomoći u kontroli težine i može vam pomoći da bolje spavate. Obraćanje pažnje na vašu ishranu pomaže u kontroli težine i može pomoći u održavanju zdravog izgleda kože.

Za mnoge žene korišćenje hidratantnog sredstva za lice ili ruku može pomoći u izgledu kože. A dnevni ulošci mogu pomoći pri curenju mokraćnog mjehura, kao i kod nepravilnih vaginalnih krvarenja.

Zamjena hormona

Pošto je pad estrogena glavni uzrok simptoma perimenopauze, uzimanje estrogena ili kombinacije estrogena sa progestinom (sintetički oblik hormona progesterona) često se koristi za upravljanje efektima.

Hormonska nadomjesna terapija (HRT) može se uzimati sistemski (flaster na koži ili pilulu) ili lokalno (vaginalni estrogen za liječenje suvoće).

Imajte na umu da neke žene ne mogu koristiti HRT i da nosi neke zdravstvene rizike, čak i za zdrave žene.

Simptomatsko liječenje

Često se žene odluče na liječenje kako bi se pomoglo u kontroli najviše mučnih simptoma perimenopauze. Tretmani se mogu kretati od jednostavnih bezreceptnih lekova do terapije na recept.

Na primjer, OTC vaginalna maziva mogu pomoći da se ublaži vaginalna suvoća.

Ljekovi na recept kao što su antidepresivi ili ljekovi protiv anksioznosti koji će vam pomoći da stabilizujete raspoloženje. Ljekovi na recept koji pomažu u održavanju kontrole mokraćnog mjehura mogu biti korisni za neke žene. Nekim ženama ljekovi na recept su neophodni za upravljanje nesanicom.

Poruka od Ginekologija,me

Foto: woman and home

Tokom perimenopauze doživjećete mnoge promene. Za neke žene ulazak u novu životnu fazu predstavlja starenje i može biti emotivan izazov.

Mnogi simptomi perimenopauze su privremeni i ne nastavljaju se poslije menopauze. Međutim, neki od zdravstvenih efekata smanjenog estrogena, uključujući predispoziciju za srčane bolesti i krhke kosti, ostaju tokom života žene nakon menopauze. Obavezno redovno idite na preventivne zdravstvene preglede tako da možete izbjeći razvoj i napredovanje zdrastvenih problema.

Izvor: verywellhealth.com

3 thoughts on “Vodič kroz perimenopauzu: simptomi, uzroci, dijagnoza i liječenje